Falkejagtens historie

”Jeg forstår godt falkonérens besættelse af arbejdet med sine fugle. Har man først én gang set en majestætisk falk i øjnene og oplevet vingesuset tæt over sig, når den styrter sig ind i et stejlt dyk, retter op få meter fra jorden og dræber en intetanende fugl, der sejler død gennem luften i et brus af fjer, så er man solgt. Så forstår man, at denne fascinerende jagtform er en af de ældste stadig praktiserende, og kan spores 4000 år tilbage.” Sådan skriver museumsleder Ove Sørensen, Odder Museum i forordet til bogen ”Falkonéren og hans jagtfugl”

Et samarbejde imellem Odder Museum og Dansk Falkejagt Klub betød at bogen kunne udkomme i 2003 i forbindelse med en særudstilling på Odder Museum om falkejagtens historie samt Dansk Falkejagt Klubs 10års jubilæum.

Falkejagten kom til norden i det 3. eller 4. århundrede e.Kr og blev praktiseret helt frem til 1967 hvor en ny jagtlov forbød brugen af rovfugle til jagt. Men 50 år senere den 7. december 2017 besluttede et flertal i Folketinget at man igen måtte bedrive den historiske jagtform, der er anekendt af UNESCO som verdens kulturarv af 20 lande verden over.

Vi vil i denne forbindelse gerne takke Odder Museum, og alle forfattere der bidrog til projektet om ”Falkonéren og hans jagtfugl”.

Bettina Buhl, Museumsinspektør, Odder Museum.

Jakob E. Borch, Dansk Falkejagt Klub.

Bill Mattox.

Tage Jessen.

Hans Harrestrup Andersen.

Mia Jessen.

Samt alle andre der var indvilliget i projektet, uden deres store

indsat var bogen ikke blevet en realitet.

Du har her mulighed for at læse hele bogen om falkejagtens

historie helt gratis.

Bemærk: Bogen fylden 183Mb. så det kan tage op til 30sek at